Friday 14 March 2014

Mengubati DB, TB dan Malaria dengan Kulit dan Buah Manggis


Buah manggis amat berkhasiat terutama di bahagian kulit dalam manggis dan biji buah manggis. Secara tradisi kulit manggis dilumat dan digunakan untuk merawat penyakit seperti Malaria, DB, TB, penyakit kulit, cirit-birit dan disentri. Di Thailand, buah manggis dijemur dan dikeringkan untuk membuat bahan kosmetik seperti syampu, sabun untuk menghaluskan kulit dan mencegah penyakit kulit.

Bahan aktif XANTHONE dalam buah manggis mempunyai khasiat yang amat menakjubkan. Terutama di bahagian dalam kulit dan biji manggis. Ramai saintis telah mengkaji khasiat buah manggis sejak tahun 1970an. Dan manggis telah dihasilkan dalam bentuk jus supaya enak diminum selain dari mendapatkan hasil yang menakjubkan. Pelbagai masalah penyakit dapat diatasi dengan minum jus manggis asli. Tiada pengawet, perisa asli dan tidak ditambah gula. Khasiat XANTHONE iaitu bahan aktif dalam buah manggis dapat membantu pelbagai jenis masalah seperti alergi, resdung, lelah, pelbagai penyakit kulit seperti ekzema, gatal-gatal, psoriasis, seborrhea, jangkitan kulat, melecur, penyakit darah tinggi, kencing manis, kolesterol, keletihan, kekurangan darah, ulser, gastrik, saluran usus yang bengkak serta pelbagai lagi masalah.


Selain itu, manggis juga mempunyai Cathechins, Polyphenols dan Polisakanida yang berkesan untuk menjadi agen anti oksida semulajadi dan juga bahan anti bakteria serta anti kulat. Vitamin C, zat besi, niasin, kalsium, protein, serat, Vitamin B1 & B2 dan lain-lain mudah diperolehi secara semulajadi dari pemakanan Manggis.


Published by
Herba Sehat Malaysia
SMS/WA/CALL011-365-387-52
Link Facebook

No comments:

Post a Comment